Thursday, August 11, 2011

Rungutan wanita dijawab oleh seorang lelaki...


Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah.., syukur pada-Nya kerana menemukn kita lagi saat ini.. Syukur, Allah masih belum mencabut nyawa kita.., msh sempatlh kita nak bertaubat & menambah amal ibadah kepada-Nya.. kan3.. (^_^)

Ari nie Wawa nak post 1 artikel nie.. pasal keluhan kaum hawa yang akan dijawab oleh kaun adam yg beriman.. Lama tau Wawa cari artikel nie.. skrg baru jumpe.. hehe.. jom bace ramai2 jom.. ^^

Kaum feminin cakap “susah jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah pada kaum wanita.

Keluhan Remaja Perempuan A :
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki2 mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.

Keluhan Isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana2 pun tak bagitau kita takpe pulak.”
Keluhan Remaja Perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan Isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan Isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum Hawa?”

Keluhan Isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak boleh ceraikan suaminya? Kenapa?”

Keluhan Remaja Perempuan C:
“Wanita tak boleh beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengeksploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan. Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu.. ! Istighfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w. dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada diolah untuk menjawab soalan2 melampau itu.

Lelaki Beriman menjawab Keluhan Remaja Perempuan A :
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yg teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yg utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut? Jangankan saya, tapi tok imam akan tercabut serbannya jika tengok awak hanya pakai seluar pendek!”


Lelaki Beriman menjawab Keluhan Isteri A:
“Ok, isteri perlu taat saat pada suami. Jadi lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalianlah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki Beriman menjawab Keluhan Remaja Perempuan B:
“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sape2 walaupun suami. Tak kesian pada lelaki, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak2nya. Kalo isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis , alamak tak merasalah jawabnye!”

Lelaki Beriman menjawab Keluhan Isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekelian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu,percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syuga menanti awak! Sebab tu tak ramai wanita meninggal masa melahirkan, malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua!”

Lelaki Beriman menjawab Keluhan Isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab ke atas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki Beriman menjawab Keluhan Remaja Perempuan C:
“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah , awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yg awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asanya!


Lelaki Beriman menjawab Keluhan Isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak , seorang wanita jika taat akan suaminya, dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!” 

Kemudian Lelaki beriman bertanya:
"Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum Hawa"

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata:
"Masya'Allah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki!"

Demikianlah dialog wanita2 yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman.

Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut tunduk kepada cara2 dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.
Ingat firmanNya, bahawa mereka tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara2 dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan itu.

Sebagai Zat yang Maha Pencipta, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yg terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w. pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan tegakkalahn agamamu, nescaya syurga menanti kalian!

Haa, macam mana artikel nie? dah dapat menjawab soalan kaum2 hawa yg lain yg turut mempunyai keluhan yang sama? Wawa harap dah terjawab lah yer & cepat2 lah berubah.. Wawa doakan semoga semua kaum hawa akan menjadi seorg muslimah yg solehah, yer.. besar tau nikmat jadi muslimah solehah nie.. lebih besar dari nikmat jadi artis.. huhu..

Sampa di sini saja lah.. Insya-Allah.., len kali Wawa akan post lagi entry2 utk memberi nsht yang berguna pada semua.. Dah bace, kalau rajin, komen lah yer.. :)

Assalamualaikum wbt.

No comments:

Post a Comment