Friday, October 7, 2011

Sebaik-baik wanita/perempuan/muslimah....










Assalamualaikum w.b.t..


Alhamdulillah, dpt lagi kita bertemu dalam entry kali ini.., kan?

Hmm.., zaman skrg nie kita lihat mmg ramai remaja2 perempuan di sana sini, kan.. Di UPM pun x ketinggalan.. majoriti pelajar & pensyarah di UPM nie adalah perempuan.. 

semua wanita yg diciptakan Allah nie cantik sbnrnya, comel2.., & baik2 belaka.. tapi x ramai yg sedar akan hakikat ni..

So skrg, meh kite baca cam ne peribadi seorg muslimah yg benar2 baik tu.. pada yg muslimin pun blh bace utk dijadikan panduan utk mcari psngan hidup, kn3.. jom2.. :)








1. Muslimah itu tidak guna kain yang nipis untuk membuat bajunya, sehingga terbayang kulitnya. Kerana dia tahu, bahawa pakaian seperti itu adalah pakaian yg layak dipakai oleh perempuan jalang.


2. Muslimah memang tidak guna rantai kaki yang berloceng utk dililitkan pada kakinya. Rantai ini apabila dipakai walaupun tersembunyi tetap bergemerincing dan menarik perhatian orang lain, lebih-lebih lagi lelaki JAHAT. Dia tahu sekiranya dia memakainya juga dia telah melanggar larangan Allah dalam ayat 31 surah An-Nur.








3. Wanita memang tidak guna minyak wangi yang baunya semerbak. Wangian sebegini mempunyai kuasa penyerakan bau yang amat tinggi kerana kadar kemeruwapannya tinggi. Biasanya kekuatan bau ini menunjukkan kadar kekompleksan rantai alcohol (secara kimia) yg digunakan utk membuat pewangi itu. Muslimah yang tidak memakai wangian yang kuat ini tahu bahawa inilah yang dipesan oleh nabi. Sabda junjungan bahawa wanita yang keluar rumah dgn memakai wangian, adalah seperti pelacur. Bukan tidak boleh berwangi-wangi tetapi bersederhanalah dlm pemakaian wangian tersebut.


4. Muslimah memang tidak guna kata-kata yang keji, kerana dia tahu sesiapa sahaja yang bercakap perkara yang keji adalah mereka yang rendah akhlaknya. Lelaki atau perempuan yang bercakap menggunakan perkataan yang buruk @ jahat, adalah seperti sepohon pokok yang rosak akar tunjangnya. Dia tahu bahawa perumpamaan perkataan yang baik dan buruk dinyatakan dengan jelas dalam ayat 24-26 surah Ibrahim.




5. Muslimah tidak guna masa berborak untuk mengatakan hal-hal orang yang disekitarnya atau dengan kata lain mengumpat, memperkatakan keabaian saudaranya. Dia tahu bahawa sekiranya orang yang suka mengumpat baik lelaki atau perempuan dia seolah-olah memakan daging saudaranya sendiri. Apakah sanggup kita memakan daging saudara sendiri? Persoalan ini ditanyakan kepada kita dalam firmanNya ayat 12. surah al-Hujurat.


6. Muslimah memang tidak guna tudung tiga segi, apabila memakainya diselempangkannya sehingga nyata bentuk perbukitan pada badannya. Sememangnya ia menjadi tatapan mata lelaki yang jahat yang terkena panahan syaitan. Dia tahu apabila bertudung, dia mesti melabuhkan tudungnya sehingga menutup alur lehernya dan tidak menampakkan bentuk di bahagian dadanya. Pesan Rasul seperti yang disuruh oleh Allah tersebut dalam ayat 59 al-Ahzab. Begitu juga seorang lelaki yang bergelar suami mesti memberi peringatan untuk isteri dan anak-anaknya.








7. Muslimah memang tidak guna lenggok bahasa yang boleh menggoda seorang lelaki. Jika bercakap dengan lelaki yang bukan mahramnya, bercakaplah dengan tegas. Jangan biarkan suara lentukku untuk menarik perhatian lelaki yang sakit dalam hatinya. Sememangnya suara perempuan bukanlah aurat, jika aurat maka Allah tidak akan menjadikan perempuan boleh berkata-kata. Bertegaslah dalam percakapan, jangan gunakan suaramu untuk menarik perhatian lelaki sehingga menjadi fitnah buatmu. Bahaya suara wanita yang bercakap dengan gaya membujuk yang boleh mencairkan keegoan lelaki (yg bukan mahramnya) dicatat dalam ayat 32 surah al-Ahzab. Makna ayatnya lebih kurang begini “.Maka janganlah kamu tunduk dlm berbicara sehingga berkeinginanlah orang yang ada penyakit dlm hatinya dan ucapkanlah perkataan yang baik” ‘Tunduk’ di sini ditafsirkan sbg berbicara dgn sikap yang boleh menimbulkan kebaranian orang untuk bertindak jahat kpd mereka. “Penyakit dlm hati” adalah keinginan seorang lelaki utk melakukan perbuatan sumbang dgnnya seperti berzina. Mengapa? Lelaki sangat mudah tertarik kpd seorang wanita melalui suaranya.








8. Muslimah memang tidak guna alat make-up untuk menonjolkan kejelitaannya melainkan di hadapan suaminya sahaja. Adab bersolek (tabarruj) ini amat ditekankan kepada wanita muslim (muslimah) kerana semestinya kecantikannya adalah hak ekslusif yang mesti dipersembahkan kepada suaminya. Jika ingin keluar bekerja, dia memakai make-up secara bersederhana sahaja sehingga tidak jelas kelihatan pada wajahnya dia bersolek. Jangan bersolek sehingga cantiknya anda sehingga kadang2 wajah anda menjadi seperti hantu. Hendak bergincu? Jika bergincu, pakailah yg tidak menyerlah warnanya. atau Mengapa tidak pakai lipstick sahaja?


9. Muslimah tidak guna kain tudung yang jarang-jarang seperti jarangnya jala yang digunakan untuk memukat haiwan akuatik. Kerana apabila memakai tudung seperti ini, akan nampak juga bahagian yang sepatutnya ditutup rapi dari pandangan orang lain. Rambut adalah mahkota, tetapi jangan biarkan mahkota itu tidak ‘berharga’ dengan menayangkannya tanpa sebarang perlindungan. Jika mahkota berharga disimpan dengan rapi di dlam sangkar, dan ditambah pula pengwal untuk menjaga keselamatannya, maka demikian juga dengan rambut wanita. Sangkar itu adalah kain litup yang sempurna dan pengawalnya pula adalah ilmu yang diamalkan oleh anda untk memakainya dengan cara yang terbaik…




Haa.., cam ne? dah bace dah? Dah faham dah sebaik-baik muslimah tu macam mana? hehe.. sambil2 tu, Wawa nak kongsi beberapa hadis mengenai seorang wanta..


~wanita yang baik itu adalah lebih baik dari bidadari syurga..


~wanita yang solehah itu lebih baik dari 1000 orang lelaki yang soleh.


~wanita yang jahat itu, lebih teruk berbanding dengan 1000 orang lelaki yang jahat.


~dunia ini adalah perhiasan, dan seindah perhiasan ialah wanita solehah.. 








so, ape lagi wahai kaum hawa sekalian.., jom lah kite same2 menjadi seorang wanita yang baik, muslimah yang solehah & perhiasan terindah di dunia ini..


Insya-Allah, ilmu yang dikongsi bersama adalah untuk kepentingan kita semua bersama, & peringatan kepada diri Wawa sendiri..


Ade salah dan silap atau terkasar bahasa, Wawa mohon maaf yer.. 


Jika diizinkan Allah, insya-Allah kita akan bertemu lagi di entry yang akan datang.., Insya-Allah..


Assalamualaikum.. :)

3 comments:

  1. Semoga kita semua mendapat pasangan yang baik2 amin.

    ReplyDelete
  2. insya-Allah...

    teringat pada 1 kata2..

    "jika kita inginkan psangan yg soleh/solehah, kite hendaklah mensolehah/solehkan diri kita dulu"

    insya-Allah.. :)

    ReplyDelete
  3. ^_________________________________________^

    ReplyDelete