Wednesday, June 18, 2014

Tenang dgn positif... ;)

Positif...
Think positive, Cakap perkara2 yg positif, & positifkan hati & perbuatan..
Itu salah satu kunci ketenangan hati..

Betul,
Itu yang saya rasa & alami...

Dulu,
Saya banyak berfikir yang bukan2..
Bila ada sesuatu je yang berlaku, saya fikir macam2, sedangkan saya sendiri masih xpasti apa yang berlaku sebenarnya.. fikiran negatif & perasaan negatif menguasai diri..
Disebabkan fikiran2 & perasaan2 negatif tu, saya banyak bersedih, saya banyak menangis atas sesuatu yg xpasti, & kata2 & ucapan2 sy pun menjadi negatif..
Semangat & kata2 positif untuk diri sendiri pun dh hilang entah kemana..

Tapi sekarang, bila saya cuba usaha untuk positifkan fikiran & perasaan sy,
Alhamdulillah, hati sy semakin tenang..
Bila ada sesuatu yang berlaku, walau kdg2 ada fikiran negatif segera menerpa, sy cuba tepis & gantikn dgn fikiran2 yg positif..
Alhamdulillah, its work!
Hati saya tenang sangat, sungguh!
& saya rasa kembali ceria seperti dulu..

Sebenarnya,
Apa yang saya pelajari dari semua ni,
Perasaan & fikiran negatif tu mainan Syaitan je..
Untuk membuatkan kita lupa untuk bersyukur dengan nikmat Allah yang lain, untuk membuatkan kita berasa tidak redha dgn rencana Allah..
Lagipun...,
Bukankah Syaitan telah berjanji pada Allah untuk menyesatkan manusia sampai hari kiamat nanti?

Tambahan lagi,
Akak naqibah saya pun ada pesan, kalau boleh, setiap hari, lakukanlah 3 jenis solat sunat ni;
1) solat sunat taubat --> sebab kita bukan maksum, setiap hari kita buat dosa, xkira kecil atau besar, sedar atau tidak..
2) solat sunat hajat --> sebab setiap hari, pasti ada hajat & sesuatu yang kita nak.. mintalah dari Allah..
3) solat sunat istikharah --> sebab setiap hari pasti kita akan berdepan dgn pilihan.. jd mintalah pada Allah agar sentiasa tunjukkn kita dgn pilihan yg baik.. (solat sunat istikharah ni bkn utk jodoh saja tau.. hehe)

Ok lah, rasanya sampai di sini saja entry saya kali ini..
Maaf sbb agak merapu dan xtersusun..
Lama x menulis.. hehe
Apepun doakan saya, diri anda & org2 di sekeliling kamu agar kita semua sama2 berada di bawah limpahan kasih-sayang Allah sentiasa.. ;)

Assalamualaikum...

No comments:

Post a Comment