Friday, March 30, 2012

~Salahkah Aku Bercinta?~

Assalamualaikum w.b.t..


Apa khabar kawan2 semua? sihat? semoga semua rakan2 berada di bawah keredhaan-Nya selalu.. ^^


Malam 29/3/2012 hari tu, Wawa pergi ke Fakulti Perubatan & Sains Kesihatan UPM dengan menaiki bas UPM yang disediakan (BFH8781) untuk menghadiri forum yang bertajuk 'Salahkah Aku Bercinta?'. Selain pergi dengan tujuan hendak ke salah satu daripada taman syurga (majlis ilmu), sebenarnya ahli panel utk forum tersebut juga merupakan org yg sgt Wawa kagumi sifat soleh & solehahnya.. nak tahu siapa ahli panel jemputan utk forum itu? haa, nie dia......


Ustazah Fatimah Syarha & suami, Dr. Farhan Hadi


Imam Muda Hassan


Atas permintaan 2 orang adik tersayang, Siti Mariam Abdul Rahman (melalui abangnya yang juga merupakan rakan Wawa) yang meminta agar dikongsikan info2 berkenaan forum tadi, & Amatullah Syakirah Ali Sabri yg komen pada status Wawa supaya Wawa cerita & call dia supaya dapat berkongsi ilmu2 yang disampaikan dalam forum tu, jadi Wawa terfikir untuk tulis di blog ini.. boleh kongsi dengan sahabat2 yang lain juga, kan.. ^^


Bismillahirrahmannirrahim...

Apa itu cinta? (Ustazah Fatimah Syarha)
> Cinta itu adalah kecenderungan terhadap sesuatu..
> perasaan yang fitrah, perasaan yang normal & sihat bagi seorg manusia & akan dirasai oleh semua org.
> Apa sahaja bentuk fitrah, ia tetap ade peraturan. Contoh fitrah makan ade peraturan dia, fitrah belajar ade peraturan dia, dan sebagainya.. Begitu juga dengan fitrah cinta.. Turut ade peraturannya..
> dalam sebuah buku, jika dilihat, ade hampir 60 istilah cinta., tapi dari 60 istilah tersebut, dapat kita bahagikan kepada 3 iaitu :-
  1. Cinta kepada Allah.
  2. cinta yang disalurkan kepada org lain, melalui jalan yang salah, yang haram.
  3. Cinta yang diibaratkan seperti arak yang memabukkan. diberi nasihat dah x mampu nak terima dah.
> Cinta juga terdapat 3 jenis :-
  1. Cinta kepada Allah.
  2. Cinta kerana Allah.
  3. Cinta bersama Allah.




Bagaimana nak jaga hati? (Dr. Farhan Hadi)
> hati ibarat raja dalam diri.
> Di dalam badan manusia, ade seketul darah, sekiranya baik seketul darah itu, maka baiklah keseluruhan tubuh manusia. Sekiranya buruk seketul darah itu, maka buruklah seluruh tubuh manusia. & seketul darah itu ialah hati.
> Jaga hati daripada dosa.
> 4 peringkat kerosakan hati :-
   1. Rasa bersalah dengan dosa yang dilakukan.
   2. Rasa biasa dengan dosa, dilakukan berulang kali.
   3. Seronok melakukan dosa.
   4. Menjadi penyokong & penaja kepada dosa.
> tanda matinya hati :- 
   1. sering tertinggal melakukan kebaikan, (g solat berjemaah, majlis ilmu, sedekah & sebagainya)
   2. x rasa berdosa, biarpun melakukan dosa kecil.
> Ikut nasihat ulama2 dan muktabar, ikut syariat yang sering diingatkan oleh mereka.
> cari hati di 3 tempat :-
  1. Ketika membaca al-Quran
  2. Ketika solat
  3. Dalam zikir dan mengingati mati.
> Jika tidak jumpa hati di 3 tempat ini, berdoalah pada Allah S.W.T. agar dikurniakan hati yang baru..
> Bila baca al-Quran, seolah-olah Allah sedang bercakap dengan kita.
> Bila menunaikan solat, seolah-olah kita sedang bercakap dengan Allah..
> Jadi jagalah kedua-dua amalan ini..




Istilah bercinta kerana Allah. Apakah ertinya? (IM Hassan)
> Perasaan cinta itu ada di mana-mana. Perasaan cinta pada kawasan sekitar, kedua ibu bapa, pada rakan, hatta pada yang berlainan jantina sekalipun..
> Perasaan cinta itu ade di mana-mana. Kalau xda, mungkin alien lah agaknya tu... hehehe.. (gurau)
> Perasaan ini fitrah.
> Ade 4 panduan cinta :-
  1. Takut kepada Allah
  2. Beramal dengan al-Quran.
  3. Bersyukur walau sedikit.
  4. Bersiap sedia menghadapi hari muka/ ingat akhirat.




Pendapat mengenai isu perigi mencari timba. (Dr. Farhan Hadi)
> Bila diutarakan bab ini, pasti akan ade 4 persoalan :-
  1. Bolehkah seorang wanita melamar lelaki?
  2. tidakkah menjatuhkan maruah bile seorang wanita melamar lelaki?
  3. Bagaimanakah cara untuk seoang wanita melamar lelaki?
  4. Adakah bila wanita melamar lelaki ini menyalahi adat?
> Ingat kembali kisah cinta & perkahwinan Rasulullah s.a.w dgn saiyidatina Siti Khadijah r.a dimana Saiyidatina Siti Khadijah jatuh cinta pada peribadi Rasulullah yang jujur, baik, tidak merungut dgn upah yang diterima, kerja dgn bersungguh-sungguh & sebagainya. Walaupun Siti Khadijah nie yang mengupah Rasulullah s.a.w, & Saiyidatina Siti Khadijah ini dikira bos kepada Rasulullah, tetapi Saiyidatina tidak tergesa-gesa melamar Rasulullah, malah beliau menggunakan orang tengah untuk menyatakan hasrat hatinya pada Rasulullah..
> Pengajaran yang kita boleh ambil ialah, tak salah wanita melamar,tetapi guna cara baik, perlu ada caranya yang disyariatkan islam.
> jika zaman sekarang, bila perempuan suke pada seorang lelaki, dia akan sms lelaki tersebut, seolah-olah mengoffer diri.
> Biasanya, jika seorang perempuan offer diri pada lelaki (sms), mungkin dia akan dipermainkan.
> Lumrah kehidupan, jika kita mudah mendapat sesuatu, pasti kita x hargai sangat & x jaga betul-betul.
> tetapi jika sesuatu itu didapati dengan bersungguh-sungguh, insya-Allah, ape yang didapati itu akan dihargai & dijaga dengan elok
> Panduan bila wanita melamar lelaki :-
  1. Guna orang tengah. Lelaki akan respek.
  2. penting untuk meraikan wali. Seperti Rasulullah, setelah menerima khabar lamaran dari Siti Khadijah, baginda tidak terus membuat keputusan, sebaliknya baginda bermusyawarah bersama bapa saudaranya, Abu Talib.




Definisi nikah khitbah (nikah gantung). (IM Hassan)
> Juga dikenali sebagai nikah tunang. Bertunang dan terus lafazkan akad nikah.
> Kawin, tapi x duduk sekali sehingga 1 tempoh masa yang dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak.
> Tapi biler berjumpa, berpegang tangan @ berlaku hubungan kelamin, tidak menjadi masalah.
> Andai mengandung pun, anak di dalam kandungan itu tetap sah tarafnya.
> Cuma x buat kenduri @ hebahan secara besar-besaran.
> Nafkah zahir & batin tidak menjadi kewajipan.




Cinta alam maya. (Ustazah fatimah Syarha)
> Bercinta secara halal itu halal, bercinta secara haram itu haram. (kata-kata Hassan al-Banna)
> Maksudnya jika cinta itu disalurkan pada jalan yang halal iaitu melalui perkahwinan, maka halal lah ia. Jika disalurkan pada jalan yang haram seperti bercinta sebelum kahwin, berdating, sms perkara2 yang lagha & sebagainya, maka haramlah ia.
> Guna jalan mujahadah.
> Berpuasalah dahulu, & nanti insya-Allah kita akan rasai indahnya waktu berbuka.
> Setiap kesabaran akan dibayar dengan kemanisan yang indah.
> Ye lah, sebelum kahwin nak sms, andai lambat reply msj, akan merajuklah.. seronokkah perasaan begitu? x seronok pun..
> Jadi, tahanlah diri dulu dari percintaan yang sia-sia sebelum kahwin ini..




Ciri-ciri penting untuk dilihat dalam mencari pasangan hidup. (Dr. Farhan Hadi)
> Perlu memilih pasangan yang berkualiti.
> Contohnya seorang jurutera, bile dia hendak membina sebuah binaan, dia kenelah pastikan dia memilih bahan-bahan yang berkualiti agar binaan tersebut tidak akan runtuh, berdiri megah & sebagainya.
> 4 faktor pemilihan pasangan hidup :-
   1. Paras rupa
   2. Keturunan
   3. Harta
   4. Agama
> Tapi, utamakan untuk pilih yang beragama.
> Sebab andai utamakan kecantikan, harta & keturunan, nikmatnya hanya sekejap sahaja. 
> Andai pilih berdasarkan agama, insya-Allah, akan bahagialah hidup.
> Bila kita memilih isteri yang solehah, ia ibarat membina sebuah madrasah yang hebat untuk anak-anak.. :)
> Nak pasangan yang soleh/solehah, maka solehah/soleh kan diri kita dulu..
> Ingat janji Allah, wanita yang baik itu untuk lelaki yang baik, dan lelaki yang baik itu untuk wanita yang baik..




Persediaan menuju alam rumah tangga. (Ustazah Fatimah Syarha)
> Kene siapkan diri dalam 3 perkara :-
  1. Persiapan dari sudut rohani.
  2. Persiapan dari sudut jasmani.
  3. persiapan dari sudut akal.
> Persiapan dari sudut rohani :-
  - Siapkan diri dengan pergantungan kepada Allah.
  - Bile kita sudah biasa di masa senang buat pergantungan kepada Allah, maka mudahlah kita mencari pergantungan kepada Allah bile ade perkara buruk yang berlaku dalam alam rumah tangga nanti.
  - Selalu baca sms dari Allah (al-Quran), jawab call Allah (solat)
> Persiapan dari sudut jasmani
  - Kene sihat, pandai jaga kesihatan
  - pandai untuk ambil makanan yang seimbang
> Persiapan dari segi akal dan ilmu
  - kene tahu ape status kite dalam rumah tangga.
  - Persiapkan diri dengan ilmu-ilmu rumah tangga contohnya poligami.
  - Lagi 1, kene jaga lidah.. jangan cakap lepas, celupar & suke membebel kata2 yang x sedap didengari.. Jika kahwin nanti, andai kita sering bercakap celupar pada anak-anak & membebel tak tentu hala, ingatlah setiap kata-kata kita itu akan memberi kesan pada jiwa anak..
 > Kene ingat, islam tidak mengatakan bahawa setiap perkahwinan itu wajib abadi.
> Memeng kita nak sebuah perkahwinan yang abadi, tapi andaikata, ade perkara2 yang berlaku, membuatkan bila kita berasa lebih elok seorang diri, akhirat kita lebih terjaga selepas bercerai, maka ambillah jalan itu.. (huraian lanjut, ade dalam novel Sebarkan Cinta-Mu).




Salahkah aku bercinta? (IM Hassan)
> Bercinta lah selepas kahwin..
> Dalam islam tiada istilah cinta sebelum kahwin
> Kalau dah suka, maka ambillah jalan nikah.
> Selain cinta sudah menjadi cinta halal, nikmat yang terasa juga melebihi cinta sebelum nikah.
> Tapi ingatlah dengan 4 panduan cinta yang dah dinyatakan.




Sesi soal jawab penonton.
1. Untuk memilih seorang lelaki, kita kene cari yang beragama. Tapi apekah ukuran @ batchmark istilah lelaki yang beragama tersebut? (Ustazah Fatimah Syarha)
> Kita lebih tahu ukur @ menghukum yang zahir, tetapi hanya Allah sahajalah yang tahu ape yang terdapat dalam batinnya.
> Nak tahu seorang lelaki itu baik atau tidak, nak ukur agamanya, lihat cara dia menawarkan cintanya pada kita. Lihat ikhtilat dia.
> Sebenarnya x perlu couple pun..
> Jika seorang lelaki tu dah biasa bergurau, bercakap-cakap & selalu sms dengan perempuan, tak mustahil lepas kahwin nanti dia boleh buat perkara yang sama dengan perempuan lain.
> Lelaki yang boleh langgar hukum Allah, x mustahil dia juga boleh kecewakan kita lepas kahwin nanti..
> Begitu juga dengan perempuan.




2. i. Adekah limit dalam nikah khitbah? Contoh limit masa.
   ii. beza nikah biasa & nikah khitbah.
IM Hassan
i. -Terpulang pada pasangan itu sendiri nak overlimit @ kurangkan limit.
   - Atas persetujuan bersama kedua-dua belah pihak.


ii. -Persamaan, rukun cukup & ada mas kahwin
    - beza, x duk sekali.. tu jer..


Dr. Farhan Hadi
> Wujudnya nikah khitbah untuk mengelakkan masalah sosial & untuk jaga pergaulan antara lelaki dan perempuan.
> Akad dulu, majlis kemudian.
> pernikahan yang baik, ---> pernikahan yang xda halangan pada kedua pasangan, kedua ibu bapa, adat & undang-undang.
> Fokus pada pelajaran, insya-Allah, xkan ingat pada yang len.








Alhamdulillah.., inilah segala info yang sempat Wawa salin & dapatkan dari forum tersebut.. 
Inilah yang dapat Wawa kongsikan dengan para sahabat semua..


Sebenarnya, Wawa rasa sangat teruja untuk menghadiri forum ini, sebab dah lama Wawa teringin nak jumpe ustazah Fatimah Syarha tu, tengok dia secara live..
Alhamdulillah, Allah permudahkan niat Wawa. Wawa rasa sangat kagum melihat peribadi ustazah Fatimah Syarha tu.. lembut jer orangnya. Dia bercakap pun, masya-Allah, sangat menenangkan jiwa semua yang mendengarnya.. Untung suami dia dapat isteri solehah seperti tu.. kan3..


Sampai di sini sajelah entry Wawa kali ini. Insya-Allah, panjang umur kita jumpa lagi.. ^^


Assalamualaikum..

6 comments:

  1. wawa ... untungnye awk dpt jumpe ustazah dgn ustaz .. sye nk sangat jumpe mereka ... :D

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah, rezeki yg x disangka2.. insya-Allah, jika diizinkan Allah, 1 hari nnti awak pun akan dpt bertemu dgn mereka juga, insya-Allah.. ^^

    ReplyDelete
  3. noratikah azmi4/04/2012 7:02 AM

    syukran atas perkongsiannya..... :)

    ReplyDelete
  4. salam... saya bukan ustaz... tapi camna nak buat ayat untuk lamar ustazah jadi isteri?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalam..
      secara umumnya, tidak kiralah seorg ustazah, muslimah yg solehah atau yg biasa2 sahaja, seorg perempuan hanya inginkan keikhlasan dan kejujuran dari seorg lelaki.. tidak perlu ayat berbunga-bunga, tapi cukuplah menggambarkan keikhlasan hati.
      & begitu juga apabila awk hendak melamar seorg ustazah, tiada ayat yang khusus, cukuplah sekadar ianya berbunyi keikhlasan & kejujuran.. :)
      wallahualam..

      Delete